איזה שנים? אז ככה: אני עכשיו ביא', עושה השנה 3 יחידות מתוך ה-5 והלימודים עכשיו ממש אינטנסיביים. שנה שעברה בלי ללמוד קיבלתי 90, השנה הייתי צריך לקרוע את התחת בשביל 84 במבחן האחרון. רק מה? מעבר לחומר שנהייה קשה יותר באופן דרסטי (קשרים בין-אטומיים וקשרים בין מולקולריים, וסטוכיומטריה), יש פתאום דרישות לא הגיוניות לכתוב תשובות עם הסברים כלליים על כל חלק שנשאל בשאלה. למשל: על השאלה של "למי יש אורך קשר גדול יותר C-C או C-H?" צריך לענות ככה: * הסבר מה זה אורך הקשר בכלל. * הסבר מהם הגורמים לאורך הקשר, שוב בכללי. * עכשיו אפשר לענות על מה ששאלו בשאלה, רק שזה מהווה 20% מהשאלה, וגם פה צריך לפרט את כל הגורמים גם אם יש דברים מובנים מאליו (זה שC-H למשל הוא קוטבי לעומת C-C שהוא טהור, למה צריך להסביר גם לפי הפרשי א"ש?) א': אני חייב להוציא קיטונות על השיטה הזו. http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/new_let_it_all_out.Xxx http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/new_let_it_all_out.Xxx ב': מה זה לעזאזל עוזר? מישהו סיפר לי שזה בא במטרה לעזור לתלמידים שטובים בכתיבה להצליח בכימיה, רק שזה לא עוזר לאף אחד, ויותר מכשיל, ולא נראה לי שזה מחשל מישהו להבין את החומר יותר טוב, או מוסיף סדר (להפך זה מבלגן את התשובה), ומסית במקום ללמוד את החומר (המסובך) ללמוד כמו מכונה לכתוב תשובה לשאלות כאלה בנאליות. זה מעצבן. לפחות 10 נקודות במבחן האחרון הלכו לי בגלל ההסברים הללו. ג': כאמור, יצא לך ללמוד עם השיטה הזו? ד': אם כן, איך מתמודדים עם זה? מה זה עפ"י?
סיימתי תיכון בקיץ 2008. אני לא ודע אם זה יקל עליך קצת. אבל, שתי היחידות האחרונות פחות קשות מה-3 הראשונות. לגבי שאלתך, אני לא זוכר במפורט מה דרשו מאיתנו בשאלות, אבל לא נראה לי שנדרשנו לפרט עד כדי כך. בכל מקרה, אין פיתרון קסם, אתה צריך לפתור כמה שיותר תרגילים בסגנון. כלומר, כשאתה בא לפתור שאלה, תפתור אותה בדרך שבה אתה צריך לפתור בבגרות, ככל שאתה פותר יותר, אתה תתרגל לסגנון. בפרק של הגיואמטריה ב-005, כדי לפתור שאלה, אתה צריך להסביר מאיפה הבאת כל נתון שאתה משתמש בו, כלומר, אין משהו שהוא מובן מאליו. נראה לי שהדרישות החדשות בכימיה דומות לזה, אז כמו שהתמודדת עם זה ב-005, תתמודד עם זה בכימיה. חוץ מזה, לפתור תרגילים בסגנון הזה, יעזור לך יותר לזכור ולהבין את החומר, אין לך מה להפסיד.
סליחה התכוונתי לרשום בעל פה.אתה עושה מעבדות ומסביר עליהן מול בוחן.אבל זה לא קשור אליך כי עושים את זה ביב'. שנה שעברה אני לא זוכר שבקשו לכתוב את מה שאתה מתאר,אבל הייתה לי מורה שהייתה מכשילה תלמידים שלא כתבו הסברים כללים על הנושא ואח"כ ענו.לדוגמה הייתה שאלה בתרמודינמיקה,אז הייתי צריך לכתוב מה זה תרמודינמיקה,מה זה אנרגיה קינטית ופוטנציאלית ובמה הן תלויות,ורק אח"כ לחשב,אם הייתי עושה חישוב ישר,גם אם הוא נכון,היא הייתה נותנת לי רבע מהנקודות. כעיקרון,השיטה הזו מאפשרת לתלמיד להבין טוב יותר את הנושא תוך כדי כתיבת התשובה לשאלה.אחרי כמה שאלות אתה כבר תדע לבד איזה קשר חזק יותר ולמה. לגבי השאלה שלך,אז אתה צריך לכתוב את שתי האפשרויות כי הן ביחד משפיעות על אורך הקשר.
חוברת? קיבלנו דף אחד עם 5 שורות בקושי על החלק העיוני... הדבר היחיד שאמרו לנו זה משהו בסגנון "יש לכם 2 חברות ביוטופים, ראיתם מה כל אחת מציעה, בחרו חברה וביוטופ ותרשמו מהר, כנסו לאתר שלהם ושם תוציאו את המאפיינים של המקום ואת המינים שיהיו לכם...". בעיקר תדברו עם החברות האלה ותצאו לסיור הראשון. אז עשית לבד? מאיפה אפשר לקחת ציוד? ואיך הצלחת להגדיר את המינים שחקרת?
עשיתי ביו חקר שזה על אותו עיקרון.בשלב הניסוי קיבלתי חוברת איך מבצעים את הניסוי ואיך חוזרים עליו ואיך אני חוקר את התוצאות.את הניסוי עשיתי עם הלבורנטיות במעבדה שהביאו את הציוד הדרוש.כל מה שהיה עליי לעשות הוא לחבר שאלת מחקר,לערוך ניסוי,לכתוב תוצאות ולהסיק מסקנות.
ביוחקר וביוטופ זה לא אותו דבר ולפי התיאורים שלך זה נשמע יותר קל דווקא, ולא משהו שדורש חברת הדרכה. לא פלא שהמורה ניסתה לדחוף לנו שזה משעמם http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/dry.Xxx.
עד כמה שידוע לי, יש גם אפשרות להחליף את המגן (וכך תהיה לך הזדמנות לשפרו); אם תעשה מועד חורף במקצוע מסוים (אתה בוודאי מתכוון למתמטיקה), יצטרכו להעניק לך ציון הגשה חדש המבוסס על הישגיך בסמסטר הראשון של השנה הבאה.
בהיסטוריה א' למשל ניגשתי השנה לעשות מועד ב', שיפרתי את הציון פלאים והמגן הנמוך משנה שעברה דפק אותי, כך שלא נראה לי.