בגרויות, פסיכומטרי ואקדמיה

הנושא בפורום 'פורום אוף טופיק' פורסם ע"י שגיא, ‏3/6/03.

  1. Ice Cream חסה

    הצטרף ב:
    ‏17/6/11
    הודעות:
    8,375
    לייקים שהתקבלו:
    201
    מישהו עשה היום את הבגרות בפרקי הרחבה בביולוגיה? יש לי מגן 100 (מודה שהמורה די עיגלה פינות וחישבה כלפי מעלה לאורך כל השנה), בחישוב ממוצע המבחן היום זה יהיה 87 במקרה הטוב (יש עוד 3 יחידות שבהן הלך לי יותר טוב, אבל עדיין עם מגן 100 לקבל ציון נמוך זה מבאס). איך ב-90 דקות צריך להספיק 7 שאלות של 2 סעיפים (חצי מהם בערך דרשו הסבר) כ"א?
     
  2. Ice Cream חסה

    הצטרף ב:
    ‏17/6/11
    הודעות:
    8,375
    לייקים שהתקבלו:
    201
    פקטור ב-5 יח"ל מתמטיקה

    בשאלון 806 ייבחרו 4 מתוך 6 שאלות טובות שענה כל אחד, ולכל ציון יתווספו 9 נק'. וב-807 ייבחרו 2 מתוך 3 שאלות טובות ויתווספו 4 נק'. מורם ותלמידים עדיין בוכים שזה לא מספיק, למרות שיש מועד ב' שגם בו מתחשבים במגן, ומי שעשה 806 יש לו עוד 3 מועדים כאלה. ואפשר להיבחן גם בלי מגן והעולם לא יתמוטט.

    ב-807 עניתי על שאלה 5 נכון, חוץ מקצת אי דיוקים בתשובה הסופית. אז נגיד 90%. בפרק הראשון הלך לי על הפנים, ונגיד יקחו את השאלה הטובה שזה 3, עניתי רק על א', ורק על 1, יחד עם מה שהתחלתי ב-2 זה נגיד 30%. הציון שלי עלה מ-40 ל-60... ועוד פרגנתי לעצמי בנקודה על העיניים היפות שלי.
     
    נערך לאחרונה ע"י מנהל: ‏24/6/13
  3. Captain Canada משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏17/11/10
    הודעות:
    3,508
    לייקים שהתקבלו:
    580
    אני דווקא אהנה מאוד מהפקטור הזה (כנראה): את שאלה 4 פתרתי בצורה מושלמת, וגם בשאלה 3 השלמתי את כל הסעיפים במלואם, עם טעות לא חמורה מדי בחלק של המרוכבים (שכחתי לבטל את אחד הפתרונות). בהתחשב בתוספת הניקוד הקלה, סביר להניח שציון הבחינה שלי יהיה גבוה מ90.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏24/6/13
  4. Ice Cream חסה

    הצטרף ב:
    ‏17/6/11
    הודעות:
    8,375
    לייקים שהתקבלו:
    201
    כולנו נהייה עוד יותר מרוצים אם יתנו לכולם 100, אבל אי אפשר שכל פעם שיתנו שאלות לא קלות על הנושאים הלא קלים יתחילו להטיב עם התלמידים. פעם היה קשה מאוד ונכשלת - יש תוך 3 חודשים מועד ב' באותם תנאים, עם יותר זמן למרתון למידה לפני אפילו.
     
  5. Captain Canada משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏17/11/10
    הודעות:
    3,508
    לייקים שהתקבלו:
    580
    1. מה המקור לתגובה הזו? היכן התלוננתי על רמת הקושי של הבחינה?
    2. לא ברור לי מדוע אתה מנסה להציג את הפקטור כפרס שהוענק לתלמידים בעקבות תלונותיהם (תקן אותי אם לא פירשתי את הודעתך כהלכה). הרי המשרד עצמו מצא את הבחינה קשה מהרגיל באמת, תוך הסתמכות על מדדים אובייקטיביים לחלוטין (ממוצע רב שנתי).
     
    נערך לאחרונה ב: ‏25/6/13
  6. Ice Cream חסה

    הצטרף ב:
    ‏17/6/11
    הודעות:
    8,375
    לייקים שהתקבלו:
    201
    1. אני פירשתי לא נכון את התגובה.
    2. ככה סתם משרד החינוך בדק אם הבחינה הייתה קשה? יש ללחץ האדיר חלק בזה. לא היה שום דבר שלא נלמד או שום טכניקה שלא והזכרה בשיעורים ולא הופיעה בתרגילים. כן כל התרגילים בפרק הראשון היו קשים וכללו גם עבודה שחורה, גם הבנה וגם חשיבה - אבל מי שיודע לזהות מהר בתרגילים את הדרך, למד כל השנה והבין את החומר ותרגל לפני עשרות מבחנים - כן הצליח, והיו כאלה בכיתה שלי שסיימו אפילו לפני תום השעתיים. מי שהראש שלו באופן טבעי עובד פחות טוב ולא הצליח לראות את דרך הפיתרון של התרגילים האלה ישר (עדיין אין לי מושג איך פותרים את 2), יכול לעשות מועד ב' באותם תנאים, בתקווה שהשאלות יהיו קלות יותר.
     
  7. Captain Canada משתמשים של כבוד היכל התהילה

    הצטרף ב:
    ‏17/11/10
    הודעות:
    3,508
    לייקים שהתקבלו:
    580
    1. הבעיה העיקרית בשאלון לא הייתה טמונה דווקא בקושי שלו (כפי שציינת - לא היה אפילו תרגיל אחד אשר סטה מהחומר הנלמד), אלא בעומס ובפרק הזמן הרב שנדרש לפתרון כל שאלה. אף על פי שהצלחתי לפתור שתי שאלות באופן חלק למדי, כאמור (לא נדרשו לי יותר מכמה רגעים כדי לחשוב על דרך הפתרון ולא ביצעתי טעויות חישוב שהיו עלולות לגזול ממני זמן יקר), נאלצתי להקדיש עבור כל אחת מהן 40 דקות תמימות; כידוע, זהו הזמן המקסימלי שיש להקציב בממוצע עבור כל תרגיל בבחינה. כתוצאה מכך, את התרגיל השלישי - במהלכו, לשם שינוי, אכן נדרשתי להקדיש פרק זמן לא מבוטל עבור חשיבה ותיקון טעויות - פשוט לא הספקתי להשלים. בהתבסס על הודעת משרד החינוך, סביר להניח שמספר תלמידים רב סבל מכך.
    2. מטבע הדברים, משרד החינוך לא בדק את הקושי של הבחינה סתם כך. בכל שנה נשמעות תלונות על הבגרות במתמטיקה (בעיקר מכיוון התלמידים), אבל לא בכל שנה הן נאמדות על מספר גבוה כל כך וזוכות לגיבוי איתן למדי מצוותי ההוראה. לזכות המשרד ייאמר שהוא לא נותר אטום כלפי הדברים והחליט לבדוק את אמיתותם; וראה זה פלא - גם מבחינה אובייקטיבית, הוא הגיע למסקנה שיש דברים בגו ושהבחינה אכן הייתה בעיתית.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏25/6/13
  8. הרצליה עד המוות מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏3/6/05
    הודעות:
    17,257
    לייקים שהתקבלו:
    5,437
    אתייחס לשאולון 806 שעשיתי. מדובר באחת הבחינות ההזויות שאפשר לחבר. לא מעניין אותי הקושי - שיתנו לי את חקירת הפונקציה המסובכת ביותר, עם האינטגרל הקשה ביותר - ואם אני לא אצליח אז בעיה שלי. זה לא מעניין. לקחו פרק חשבון דיפרנציאלי ושינו אותו לחלוטין. אכן, לא היה שום דבר שלא נלמד (מין הסתם, אין הגיון בדבר כזה) אך הבחינה עצמה והפרק הנ"ל היה שונה מכל בגרות אחרת. לאו דווקא קשה יותר, שונה. וכשתלמידים חורשים את כל המבחנים האחרונים ומוכנים לסגנון שאלות מסויים ובסוף מנחיתים עליהם סגנון אחר לגמרי - זה בעיה.

    אמר המורה שלי בקורס (בעל דוקטורט במתמטיקה ממכון ויצמן): אין שום בעיה עם השינויים האלה, זה לגמרי בסדר. רק פעם הבאה שבקיץ יגידו שהמבחן יעבור שינויים בסגנון ובהיגוי - להלן דוגמא א' ב' וגו', ונתוכנן בהתאם. הניסוח בבחינה היו הזויי, עברית ברמה מפגרת (השאלה בסדרות הייתה מטומטמת, הבנתי אותה והצלחתי אבל העברית שם הייתה ברמה כל כך מפגרת שריחמתי על אנשים שלא מבינים עברית ברמה גבוהה) השאלה בהסתברות הייתה מגילה ארוכה ומאוד מאוד טריקית - פתרתי אותה אבל זה לחלוטין לא שאלה במסגרת הזמן המתבקש. שילוב של כל הדברים האלה (לצד שאלות קשות, אך הוגנות) יצר עומס בלתי סביר ואי יכולת פתירת המבחן בזמן. את זה אומרים פרופסורים למתמטיקה וסטודנטים מהטכניון (שקיבלו לעשות את המבחן, בינהים חבר טוב שלי).

    אני בן 24 - עם רצון עז להכנס לאוניבריסטה השנה, אז יש מועד ב' ויש חורף הבא, אבל לא כולם בני 17 שעושים את הבגרות בי"א.

     
  9. שי מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏22/11/06
    הודעות:
    15,270
    לייקים שהתקבלו:
    4,844
    מין:
    זכר
    חבל מאוד שמה"ט (מכון טכנולוגי שקר כלשהו) שכותבים את הבחינות החיצוניות להנדסאים, לא ממש לומדים מטעויות כמו משרד החינוך. לאורך שנים בכל בחינה חסר נתון, ניסוח בעייתי, חומר שפתאום נכנס ולא נשאל ב 10 השנים האחרונות. ובכל זאת, אף אחד לא בודק, אף אחד לא יודע, אין פאקטור ואין נעליים.
    אני אגיד אפילו יותר מזה. את מחברת הבחינה בודקים שניים. בכל כיתה יש לפחות תלמיד אחד שכתוב לו בציון "פער". מה זה אומר? שיש הבדל של יותר מ 20 נקודות בין מה שהבוחן הראשון בדק לבין זה של השני והבחינה הולכת לבדיקת בוחן שלישי. וזה במקצועות של הנדסאים שזה מתמטיקה. ידעת או לא, אין כאן היסטוריה שאתה יכול לפרש מה שרשמת בשני אופנים.

    שלא נדבר על זה שכשיש ניסוח בעייתי לשאלה והמרצה שלנו פונה לאחד הכותבים ומנסה להבין ממנו למה התכוון הוא אומר לו :"אני באמת שלא יודע אני אשאל את הכותב השני".
     
  10. Ice Cream חסה

    הצטרף ב:
    ‏17/6/11
    הודעות:
    8,375
    לייקים שהתקבלו:
    201
    כלומר שרק בתרגיל אחד בנושא ספציפי כלשהו הייתה לך מעידה/לא שלטת בחומר/רמת החשיבה שלך לא התאימה את הדרישה של התרגיל הזה. כן, הבגרות ב-5 יחידות במתמטיקה היא לא רק חותמת גומי שנכחת בכל השיעורים או פתרת נכון כמות מסוימת של תרגילים, אלא גם דורשת רמה כלשהי של חשיבה חדה, שלא לכולם יש או שלא כולם סיגלו לעצמם. אפשר ליפול על שאלון שבה היא נדרשת פחות.

    ארז - אתה רוצה שכל השאלות יהיו קח פונקציה ותחקור אותה? אפשר להכניס שאלה בסגנון אחר או חדש, כל עוד הוא לא דורש ידע כלשהו, או שיטה ספציפית לתרגילים כאלה - מה הבעיה שהם מגוונים? בדקתי את השאלון שעשית - ואני לא מבין איזה עברית יש בסדרות. בשאלה של ההסתברות גם אפשר לראות מהר מאוד שהשורות הראשונות כמעט לא רלוונטיות לתרגיל, ולהתחיל לפתור לפי הנתונים.

    עשית 806 קיץ שעבר? ויש לך את מועד ב' שהוא לפני הכניסה לאוניברסיטה שנה הבאה, כך שחוץ מכסף שהלך (כמה באמת?) בשביל השאלון הבא - לא הפסדת כלום מזה שנפלת על שאלון קשה.
     
    נערך לאחרונה ע"י מנהל: ‏25/6/13
  11. הרצליה עד המוות מנהל ראשי מנהל ראשי

    הצטרף ב:
    ‏3/6/05
    הודעות:
    17,257
    לייקים שהתקבלו:
    5,437
    ממש לא - שים לב לסעיף ב' באחת משאלות החדוו"א. הוכח שקו מסויים הוא תיכון במשולש. אתה רוצה לדעת מה אני חושב? שזה נהדר, כמו שאתה אומר, לגוון קצת, לא כל פעם חקירות פונקציה עם נקודות קיצון, אסימפטוטות ואינטגרל בסוף, קצת גיוון - באמת רעיון מצויין! אבל אתה לא יכול להכין את התלמידים (ברור שכולם מסתכלים על הבגרויות הקודמות) למשהו אחד ולהפציץ אותם במשהו אחר - בלי שום קשר לקושי השאלה.

    שים לב שאתה בעצמך אמרת שהשורות הראשונות בשאלה הארוכה מדי בהסתברות מיותרות. בשביל מה? הבחינה היא על זמן! כמה מלל על כלום ושום דבר, זאת בחינה במתמטיקה ולא בלשון. וגם, שוב, לחץ של מבחן, שאלה כזאת ארוכה - לא תקרא שוב כדי לוודא שלא פיספסת כלום? שוב, אכלת עוד זמן.

    יש פה גם אלמנט מאוד פסיכולוגי - שמכינים אותך לסוג מסויים של שאלות ובסוף אתה רואה סוג אחר, גם אם לא קשה יותר, אבל שונה. מין הסתם בזמן מבחן ההשפעות של זה יכולות להיות גדולות. וכמו שאמרו מספיק מורים - זה אחלה לשנות ולגוון, אבל אתם חייבים ליידע את המורים שיש "מצב" לשינוי בבחינה. או אפילו להגיד במפורש. תסתכל על הבגרות של 806 הזאת לעומת שנים קודמות - אין שום קשר בינהין.

    אכן מועד ב' הוא הצ'אנס האחרון שלי. 150 שקל עלו לי שני השאלונים. שטויות, הכסף באמת לא העניין.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏25/6/13
  12. Ice Cream חסה

    הצטרף ב:
    ‏17/6/11
    הודעות:
    8,375
    לייקים שהתקבלו:
    201
    בגלל שבבגרויות הקודמות היו תמיד שאלות בסגנון אחד בנושא מסוים, אז לא יכולות להופיע שאלות בסגנון אחר בנושא הזה? צריך להודיע לתלמידים איזה סוגים של שאלות יופיעו בבגרות? אולי לתת להם חוברת של שאלות שמתוכן ייבחרו השאלות לבגרות? מלמדים אותך את הנושא ואיך פותרים סוגים שונים של תרגילים. כן, יכול להיות שבמבחן אתה תקבל תרגיל מהסוג שלא נתקלת בו (שנה שעברה שאלה 7א2 הייתה מהסוג שלא ממש תרגלנו והסתבכתי עם זה, אבל אור ותומר שכן שלטו בנושא הזה אומרים שהם הצליחו) ואת התרגיל הזה צריך לפתור על סמך מה שאתה מבין מהנושא, לא כולם מספיק מבריקים כדי להבין מתמטיקה ברמה כזו, בגלל זה זה גם 5 יחידות.

    בהיסטוריה א' השנה תלמידים התלוננו שהיו חסרות מילים בשאלות והם לא היו בטוחים מה רוצים מהם, יכול להיות שאם לא היו כותבים שהחלטה של שופט לא תלויה בהחלטה של שופט אחר - היו תלמידים שהיו נופלים על זה.
     
  13. Ice Cream חסה

    הצטרף ב:
    ‏17/6/11
    הודעות:
    8,375
    לייקים שהתקבלו:
    201
    העלו גם ציונים באנגלית. אם הבנתי נכון וב-5 יחידות כל אחד מהשאלונים זה 26.66% והבע"פ 20% - הציון הסופי שלי 90. בבחינות עצמן קיבלתי 96 ב-F (וזה למרות שאיחרתי בחצי שעה למבחן http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/blob9.Xxx) ודווקא ב-G קיבלתי 78. אני יכול לנסות לשפר לי את הציון ב-G וזה יכול לתת לי עוד 3 נקודות בציון הסופי אם אני מגיע לציון 94 בבחינה הזו. יש טעם?
     
    נערך לאחרונה ע"י מנהל: ‏2/7/13
  14. HapoelFan ואיפה שתגידי אני מתייצב

    הצטרף ב:
    ‏7/1/11
    הודעות:
    4,547
    לייקים שהתקבלו:
    49
    הרגע הזה שסיימת עם היסטוריה ועם כל הבגרויות לקיץ הנוכחי http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/eusa_dance.Xxx
    סלע :aaa8:
     
  15. skyday20 Member

    הצטרף ב:
    ‏19/7/09
    הודעות:
    7,340
    לייקים שהתקבלו:
    3
    כן, זה טוב אם אתה יכול לשפר את זה