מדינת ישראל לא תוכל להתקיים אם חוקיה יהיו לפי הלכה יהודית. כל דת באשר היא מגבילה את החופש הבסיסי של האנשים. אין בעיה של מי שמאמין. הוא מתוך בחירה מציב לעצמו איסורים והגבלות כלשהן. אין לאף זכות להטיל אותם על אחרים ללא רצונם. בשביל זה דרושה חוקה שתגדיר בדיוק את ההפרדה בין היתר. אף אחד לא ישכנע אותי שבמדינות אחרות במערב אין מאמינים אדוקים באלוהים ועדיין חיים יופי עם ההפרדה של הדת מהמדינה. Sent from my SM-G930F using Tapatalk
הייתי מוגבל לעשר אפשרויות אז מן הסתם העדיפות למפלגות קיימות או לחדשות שעוברות את אחוז החסימה בסקרים (גנץ ולוי-אבקסיס).
דווקא הבעיה הכי קטנה. פעם בכמה שנים תעשה טיול לפראג, זה שווה את הכסף. הבעיה הגדול זו השבת, אפילו אילת בערב שבת מדכאת אותי.
בתור דתל"ש ומסורתי בהווה, לדעתי אי הפרדת הדת מהמדינה פוגעת יותר בדתיים. בתור המשתמשים העיקריים של השירותים הללו, זה מגביל אותנו לרבנות אחת שקובעת הכל, כולל כשרות (למרות שיש שם גופים פרטיים) ומונע תחרות בריאה שיכלה להביא הרבה יותר יצירתיות וחדשנות בעולם ההלכה במקום להגביל אותנו למתכונת המיושנת הנוכחית . לצערי זה גם מקבע את המחשבה של חלק מהדתיים שלא מוכנים לשמוע על שום אפשרות אחרת חוץ מהרבנות, למרות שעד לא מזמן היא לא הייתה קיימת כלל (למשל אבא שלי לא הבין למה אני רוצה להתחתן בצוהר ובאמת חשב שזה אסור הלכתית או חברים שלא מוכנים לאכול במקומות שעומדים תחת הכשרות של השגחה פרטית [הגוף; לא בד"ץ ודומיה] הניכור בארץ מהדת מובנת לי לגמרי (אם כי אני לא מסכים עם כולה) וזו תולדה ישירה של הכפיה הקיימת, אני לא מכיר ניכור כזה מהדת בקרב יהודים אחרים בחו"ל ולדעתי זו הראיה הכי חזקה נגד המתכונת הנוכחית (וזה מבלי להיכנס לענייני חופש הפרט כמובן והבחירה החופשית שצריכה להיות נתונה לכל אחד) .
יש מגמה ברורה של ריחוק מהדת בעולם המערבי, אפילו בארצות הברית אם כי שם התהליך הוא איטי יותר. לכן אין סיבה לייחס את הניכור כאן לרבנות, שלכל היותר מספקת גושפנקא לעמדותיהם של החילוניים על הדת. החילוניים יכולים להגיע להחלטה שהדת רחוקה מהם ללא קשר לגופים דתיים כאלה ואחרים.
אולי ניכור זאת לא המילה הנכונה אלא סלידה. בכל מקרה, אני לא חולק על זה שהחילונים להחלטות האלו לבד, לדעתי הכפיה מאיצה את זה .
@סיונרה 1. ראשוני הציונים אומנם לא היו דתיים, אבל לקרוא להם חילונים זה מאוד לא מדויק. לרובם המוחלט היה קשר חזק מאוד לתנ"ך ולמסורת, וברוב המקרים מדובר בסוג של דתיות רפורמית, כלומר בפרשנות אישית למסורת היהודית. מבחינתם הם היו יהודים דתיים, פשוט לפי פרשנות אחרת. חילונים של 'יהדות זו סתם עוד דת מומצאת' מעטים מאוד מהם היו. 2. מעבר לזה, אז מה? אם בן גוריון חשב משהו הוא בהכרח צדק? בן גוריון גם חשב לתת פטור מגיוס לחרדים כי הם יעלמו בקרוב, אז אסור לחלוק עליו? קשה מאוד להצדיק את הציונות מנקודת מבט חילונית. למישהו נראה הגיוני שנלך כאן לסכסוך של עשרות (מאות?) שנים ועשרות אלפי הרוגים רק כי הסבים של הסבים שלנו גרו פה לפני אלפי שנים ועשרות כובשים? 3. מה שאני מנסה להבהיר בימים האחרונים זה שזו לא האג'נדה של בנט שקד. זו כן האג'נדה של חלקים נרחבים מתוך הציונות הדתית, ומן הסתם של סמוטריץ' ואחרים, ואכן מופרך שאדם שסולד מכפייה דתית יצביע לסמוטריץ' (או לש"ס או לאגודה). מאוד לא מופרך שהוא יצביע לבנט, כי בכל הזדמנות שהיתה לבנט הוא הבהיר שזה לא הכיוון שלו. של שולי מועלם ספציפית אולי כן. נו שויין. @alexshw 1. מדינת ישראל בהחלט תוכל להתקיים לפי ההלכה היהודית. אין סתירה באמת, רק דיסאינפורמציה שמופצת בלי סוף (משני הצדדים, אגב). 2. זה שאפשר להיות דתי במדינה מערבית זו לא הנקודה. השאלה היא אם אפשר לקיים מדינה דתית איפשהו בעולם. לחיות חיים מערביים-ליברלים-חופשיים אפשר היום בעשרות מדינות. לחיות חיים ציבוריים-יהודיים אי אפשר בשום מדינה היום. מדינת ישראל היא המדינה היחידה שקרובה לזה. למי שחי בעולם אינדיוידאולי-אתאיסטי-ליברלי אין שום סיבה להעדיף את ישראל על אוסטרליה או ארצות הברית או גרמניה מלבד הטיעון הגאוני של 'נולדתי פה'. מאוד לא רציונלי לגור במדינה שמוציאה משאבים מטורפים (כולל 3 שנים מהחיים של כל אזרח פחות או יותר) על סכסוך דתי שאתה לא מרגיש חלק ממנו. @FelaKaT הניכור הוא חלק מניכור כללי כלפי כל מוסד לאומי. אנשים רוצים ללכת בלי ולהרגיש עם. גם את הביטוח הלאומי שונאים, הצבא מפוצץ בפנסיות תקציביות, מערכת המשפט מושחתת והמשטרה מלשינים. אם כבר, הרבנות עדיין לא הגיעה לרמות הסיאוב של אפי נווה ואהרן ברק. הסלידה הציבורית מהממסד היא חוסר בגרות מביך. זה כמובן לא אומר שאין לרבנות מה להתייעל, אבל היא מקרה פרטי בתוך תופעה כללית. @golding בשנים האחרונות מגמת האתאיזם נעצרה והחלה בנסיגה. בהתחשב בדמוגרפיה של דתיים לעומת חילונים, נראה שזה בדרך להיות עוד קוריוז היסטורי. קצת כמו קומוניזם.
אני לא חושב שאתה צודק לגבי העצירה והנסיגה של המגמה, אני כן מסכים שבהתחשב בדמוגרפיה של דתיים לעומת חילוניים לאתאיזם יש תקרת זכוכית מאוד ברורה. מה שכן, צריך לזכור שריחוק/סלידה/ניכור מהדת לא בהכרח שקולים לאתאיזם per se. Religious 'nones' projected to decline as share of world population לא ברור לי אם אתה מזלזל באתאיזם בהשוואה שאתה עושה עם הקומוניזם, תן לי לחשוב על זה קצת.
כן. אני לא חושב שיש מדינה בעולם שאין לה סכסוכים וכל הרקע הוא על אבות אבותיהם שישבו במקום, עם ובלי דת. יש אינספור מלחמות באפריקה, מלחמת סין-יפן, מלחמות של מאות שנים באירופה וכו' רק על בסיס אנחנו היינו כאן קודם ולנו יש כאן שושרשים. קל מאוד להצדיק את השייכות שלנו מנקודת מבט חילונית ויותר מזה, רק החילוני עצמו ואיך שהוא מרגיש יקבע את זה. אף אחד אחר לא יכול לקבוע עבורו איך הוא מרגיש.
@golding לא חושב ש'זלזול' זו המילה המתאימה. יכול להיות. בפועל בהרבה מקרים היתה כמות משמעותית של אנשים שהזדהו כאתאיטסים וטענו שהם מאמינים באל (במקביל), ככה שבהסתכלות שלי מדובר בתנועת מחאה מוצדקת שמציעה תחליף שלא יעבוד. במובן הזה יש דימיון לקומוניזם. ככלל, הרבה תנועות ואידאולוגיות מצליחות מאוד בלהעביר ביקורת ונכשלות מאוד בהצעת חלופה. פרץ האתאיזם בעולם מגיע ממקום מוצדק של ביקורת כלפי דת מאובנת-מסורתית וממסד מושחת, אבל האלטרנטיבה שהוא מציע הרסנית הרבה יותר.
אני לא מכיר עם שנדד מכל העולם (כולל אמריקה ואירופה) לסין, יפן או אפריקה אחרי אלפי שנים רק בגלל שפעם סבא-של-סבא-של-סבא שלהם נלחם שם. אין שום תופעה היסטורית שקרובה למה שקרה לעם ישראל עם ארץ ישראל. זה אירוע בסדר גודל תנ"כי. לא קבעתי לאף חילוני מה להרגיש, קבעתי מה הגיוני ומה לא. אתה מוזמן לטעון שהגיוני לוותר על חיים נוחים במערב לטובת שלוש שנים בקבע ואינספור מיסים למשרד הביטחון רק בגלל שלפני אלפיים שנה האבות הקדמוניים שלך חיו פה. אני אטען שזה לא הגיוני ושיש סיבה אחרת לזה שאנשים באו. בכל מקרה, ראשוני הציונים בהחלט באו לפה מתוך זיקה ליהדות ולתנ"ך, גם אם לא בצורה האורתודוקסית הנוכחית שלה.
אתאיסטים שמאמינים באל הם לא אתאיסטים, זה אוקסימורון. אני לא יודע מה הנתונים לגבי אנשים כאלה. בכל אופן, זה לא נכון לצבוע את כל האתאיסטים עם אותו מכחול ואם אתה שואל אותי - הדבר היפה ביותר באתאיזם זה שלא צריך להציע שום חלופה אחרת. אני לא מתיימר להציע חלופה אחרת, אני גם לא מרגיש צורך לעשות את זה. אני פשוט לא מאמין באל ורבים מרגישים בדיוק ככה. הניסיון לגמד את זה ולזלזל בזה הוא תמוה בעיניי.
בוודאי שזה אוקסימורון. זו בדיוק הנקודה שלי - בהרבה מקרים מדובר באמירה מחאתית, לא באמירה עובדתית. לא התכוונתי לצבוע את כל האתאיסטים באותו מכחול. גם לא את כל הקומוניסטים. דיברתי על התופעה ככלל. אני לא מגמד אתאיזם, רק שם אותו בפרופורציה ומציג את חוסר ההוגנות שבדרישה שישראל תהיה מדינה לא דתית. אגב, לתומכי הפרדת דת ממדינה - מה בדיוק עושים עם חוק השבות, שהוא גזעני\דתי בהגדרה?