לא יודע אם זה בגלל הקורונה ואנשים שיושבים יותר בבית, אבל אני בהחלט נתקל בלא מעט אנשים שרואים בערוץ הדיגיטל של כאן 11 תוכניות ששודרו שם, דבר שלא ראיתי שנתיים- שלוש אחורה. מנאייק, טאהרן, שעת נעילה.. לא מעט.
מחזיר אתכם שוב לזמר במסיכה - ברגע שנותנים לדמות לדבר למיקרופון המעוות, אפשר בקלות לדעת מי זה, אז כשהיעל דיברה ועיוותתי את הקול בחזרה למקור, זה נשמע כמעט בוודאות כמו גלית גוטמן. הרמז של 1989 זה שנת הפריצה שלה. לא זוכר מה היו ברמזים הקודמים.
אתה חושב ככה גם לגבי ה-BBC? כי אם לא זה לא היה לך מונתי פייתון ודוקטור הו והפתן השחור ועוד אלף ואחד דברים שהם הליבה של התרבות הבריטית שאתה כל כך אוהב.
נראה שלא הבנת אז אסביר לאט - הדבר העצוב בהודעה שלו זה שמבחינתו בלי השקעה ממשלתית, הקיום שלו הוא אומלל. מלבד זה שזה עובדתית מתעלם מהמציאות (יש אחלה תרבות, ספורט וספריות פרטיות, טובות וגדולות פי כמה מאלו הממשלתיות) וההיסטוריה, זו פשוט נקודת מבט מאוד צרה ושטחית להסתכל על העולם. בכל מקרה, לא הבנתי את הטיעון על מדינות אירופה, מה זה בא להוכיח או איך זה מוכיח שכדאי להוסיף כסף על תרבות?
זה לא קשור לאם אני אוהב או לא. יש דברים נפלאים שצמחו כתוצאה מעיוותים נוראיים. למשל-אני לא אחדש לך אם אגיד שבשנות ה-70 הרדיו הישראלי נתן במה לא פרופורציונלית ליוצרי הרוק המתקדם בארץ (כספי, רכטר, קצת אחרת, 14 אוקטבות), ז'אנר שלא הייתה לו שום הצדקה מסחרית, ומנגד התעלם לחלוטין מהמוזיקה המזרחית (צלילי העוד, צלילי הכרם, אהובה עוזרי) שזכתה להצלחה ענקית בציבור הרחב. אז כן, ברוק המתקדם היו מלחינים מוכשרים שיצרו שירים יפים מאוד, אבל עדיין מדובר בעוול היסטורי משווע.
יש לא מעט במה שאתה אומר, מצד שני, אתה רואה איזה זבל משודר בערוצי הרייטינג. קראתי עכשיו בטוויטר שבאח הגדול מחפשים מישהו מהדגלים השחורים ומישהו ביביסט כדי שיריבו אחד עם השני כל היום. זה מה שאתה רוצה שישודר בטלוויזיה? אין מקום גם לדברים קצת יותר "גבוהים"?
יש מקום, והמקום הוא ערוצי הנישה של הוט ויס. יש שם אחלה סדרות, ישראליות וזרות, וערוצי דוקו והיסטוריה, מי שמחפש דברים גבוהים יכול לשלם ולקבל את מבוקשו.
אם כל המדינות באירופה משקיעות כסף בתרבות, וגם במעוז הקפיטליזם ארצות הברית משקיעים כספי ציבור בתרבות(לא מהתקציב הפדרלי אבל כל סטייט שלעצמה), ובגדול נראה לי שכל מדינה נורמלית משקיעה כספי ציבור בתרבות, אז כנראה שזה לא כל כך מופרך להשקיע כספי ציבור בתרבות. הדעה שלך שהמדינה לא צריכה להשקיע כסף בתרבות היא בהחלט חתרנית ומרתקת אבל לא עומדת במבחן המציאות, ואם אתה רוצה לחיות במדינה כזאת אז כאמור, האופציות שלך מתחלקות בין מדינות עולם שלישי למאדים.
ומי שלא? לא חסרים מקומות לצפות בהם בסדרות זרות. המטרה היא תכנים בשפה העברית, בעיקר כאלו הנוגעים לישראל אבל לא רק.
האמת שבעידן של ימינו, שהכל הפך להיות כפר גלובאלי קטן השאלות אם צריך השקעה ציבורית בתרבות וספורט הן שאלות לגיטימיות. למה בעצם אני צריך סדרה ישראלית "משלי" אם יש לי נטפליקס. למה אני צריך שהמדינה תממן את הליגה פח שלנו אם בלחיצת כפתור אני משייט בין הפרמייר ליג לסריה א'? אולי גם נחזור לייצר את הסוסיתא? אין לי ממש דעה נחרצת בנושא, אבל יכול להבין גם את הצד הזה של הדיון.
ברור שאלו שאלות לגיטימיות, בשביל זה קיים דיון ציבורי. אם היינו מדינה דוברת אנגלית, אני יכול להסכים שאין טעם לפתח בהשקעה ציבורית טלוויזיה מתוסרטת משלנו. אבל אנחנו מדברים עברית, ויש מדינה אחת בעולם שמדברת עברית. השאלה אם אתה רוצה שהתכנים שדובר עברית יוכל לצרוך יהיו או בתשלום חודשי גבוה, או ברמה שמכוונת למכנה המשותף הנמוך ביותר ומונחה רייטינג בלבד. לדעתי לא. מה הטיעון לגביי הסוסיתא? למה צריך שתהיה פה תעשיית רכב? אם אתה מאמין שתעשיית רכב תורמת לכלכלה, אז לא חסרים טיעונים כלכליים שיסתרו אותה. אם אתה טוען שיש פה דברים נוספים, אז זה לדיון.
הבנתי, אז לשלם קצבה הוגנת לנכים זה פופוליזם הרסני, אבל לממן סדרות ישראליות זה הכרחי כי אנחנו לא מדברים אנגלית. אתה הסוציאליסט/קפיטליסט הכי מוזר שפגשתי.