איך פעם ישראל כץ אמר? "אתם רואים פקקים. אני רואה מחלפים". זה עבד יופי... זאת התוצאה של החשיבה הזאת לאורך כמעט 20 שנה. האופטימי? שהגיעו למסקנה שזה כבר באמת בלתי אפשרי להמשיך ככה אז בעוד 10 שנים אולי כן יהיה פה טוב..
עליית מחירי הדיור בתקופה שביבי לא העביר תקציב גם כן בגלל קמפיין תקשורתי? ופשעי מלחמת קורונה? התקשורת דווקא יישרה קו ודרשה מהנתינים להיות ממושמעים.
אם בלהעלות אוטובוס על כביש אתה חוסך 10, 20, 30 מכוניות פרטיות אז זה צעד שכל הצדדים מרוויחים. לדעתי אין בנת״צ שום ערך מלבד תמריץ לבחירה באוטובוס על פני רכב פרטי, לכן בדוגמה שלך אם האוטובוס כבר מפוצץ אז נת״צ זה לא הפיתרון כי אין בזה טעם, הפתרון הוא ״לפתוח״ עוד אוטובוס. אם האוטובוס הנוסף לא מוריד לך מהכביש עוד כמה מכוניות (בין אם נשאר ריק או כי רוקן אוטובוס אחר), אז אפשר לדבר על תמריצים כמו נת״צ, בהנחה כמובן שהבעיה לא בקו עצמו. ברכב פרטי אני אעמוד באותם פקקים ומעלה כמו אוטובוס, אבל הוא מגיע קרוב לבית, אני לא צריך לחכות לו, לא צריך להחליף לרכב אחר בדרך והוא גם מוריד אותי קרוב ליעד. בגלל זה נת״צ צריך לבוא ביחד עם שדרוג כל המערכת, כי לבד הזמן מהנסיעה שהוא מקצר ברוב הפעמים לא שווה לכל הזמן שרכב חוסך.
יש פה 3 אלמנטים שמחזקים את הצורך בתחב"צ: 1. הוגנות - אין שום סיבה שאדם שתופס 1/30-50 יקבל את אותה הכמות ממשאב ציבורי במחסור (כביש בשעות העומס). כרגע יש פה חוסר הוגנות משווע, אדם שנוסע לבד במכונית, מקבל את אותה ההקצאה כמו בנאדם שמצטופף באוטובוס. 2. לוגיסטיקה - אוטובוס שתקוע בפקק שאוטובוס שלא מגיע ליעד, ואוטובוס שלא מגיע ליעד זה אוטובוס שלא יוצא בחזרה לכיוון השני. דיברנו על מחסור בנהגים, אם תצליח לקצר 25% מזמן הנסיעה של קו, זה כאילו הוספת עוד 25% בכמות האוטובוסים (בהפשטה כמובן). 3. תמרוץ נסיעה באוטובוס - אמנם רשמתי אוטובוס מפוצץ, אבל לא כל האוטובוסים מפוצצים. כיוון שהעלות השולית של להסיע עוד נוסע בהנתן אוטובוס שכבר נוסע היא פחות או יותר אפס, אם תצליח להכניס עוד אנשים לאוטובוסים שכבר קיימים, תגדיל את הרווח של חברות האוטובוסים ותתמרץ אותן להשקיע יותר בקווים. אם ישקיעו יותר בקווים, תחבורה ציבורית תהפוך לאלטרנטיבה. יש כאן אפקט רשת קלאסי - רשת תחבורה ציבורית מפותחת יותר תגדיל את השימוש גם בקווים שכבר קיימים היום. אם אני גר בת"א ועובד ברמת גן, אבל צריך מדי פעם לעשות נסיעות אחרי העבודה לקריית אונו. אם הוספת קו לקריית אונו, הגדלת את הסיכוי שאסע לעבודה באוטובוס. אם אין קו בין רמת גן לקריית אונו, אז אני אצטרך לקחת את האוטו לעבודה. זה ברור למה אתה רוצה לסוע ברכב פרטי, ואלו סיבות שתמיד תהיינה נכונות. אין שום סיבה שהמערכת תעודד אותך לבצע את הבחירה הזאת.
פיספסת שכבר עכשיו המדינה עושקת את בעלי הרכבים הפרטיים. מס מופרז על רכישת הרכב, מס לא פחות חצוף על הדלק, אגרת הרכב, כבישי אגרה. אז צא מהגישה השמאלנית של לחפש עוד דרך לדפוק את האזרח.
למה גישה שמאלנית? אתה מסתכל על צד אחד של המשוואה. האזרח הוא גם זה שנוסע באוטובוס, שנושם אוויר מזוהם, שצופרים לו מתחת לבית ושדורסים אותו במעבר החצייה. אין שום סיבה שמשאב ציבורי יוענק בחינם לחלק מהאזרחים על חשבון החלק השני. בעלי הרכב משלמים פחות מדי מסים בהשוואה לעלות שלהם על כלל הציבור. עריכה: לא רואה שום גנאי בכינוי "שמאל", אבל מה שאמרת לא מייצג את השמאל הכלכלי, או את הימין לצורך העניין. אין גישה כלכלית שגורסת שצריך לחלק בחינם משהו ציבורי למי שיש לו כסף.
100% דמגוגיה. אני מבין שבתור הולך רגל אתה שונא נהגים. מה אתה מציע, אגרת צפירה, רישיון דריסה, שעות מוסדרות לפליטת גזים מזהמים?
אני לא שונא נהגים, אני נהג בעצמי ויש לי רכב. זה לא סותר. אני מציע צמצום כמות הכבישים וביטול נתיבים לטובת הרחבת מדרכות/שבילי אופניים, ביטול חניות, גביית תשלום עבור חנייה, אגרות גודש/נת"צים (תלוי בעומס), הגבלת המהירות בערים ל-50 קמ"ש נומינלי ובניית הכבישים עם הרבה צמתים ככה שבפועל לא תעבור 30 קמ"ש בתוך העיר ובעיקר תכנון רחובות להליכה ולא לנסיעה, כלומר צרים וקצרים ולא ארוכים ורחבים. שאלת לגביי צפירות - אז אכיפה של איסור רעש במרחב הציבורי, כולל אופנועים. צפירה בלי סכנה מוחשית זו גם היום עבירה על חוקי תעבורה.
גם כנהג אין לי שום בעיה להכביד על נהגים, הן כלכלית והן תנועתית - אבל רק כשתהיה אלטרנטיבה אמיתית בדמות תחבורה ציבורית נוחה, מהירה ואמינה (ואת זה אני אומר למרות שעבור העבודה שלי, למשל, היא לא תעזור לי ואמשיך להזדקק לרכב). לגבי צפירה, אני פשוט בעד פתרון ששמעתי פעם על חשמול אוטומטי של כל נהג שצופר... ככל הם ילמדו לצפור רק שזה ממש חשוב כדי להציל חיים ולא כדי להאיץ במישהו לנסוע כבר כשהרמזור עומד להתחלף לירוק. קצת אהבה קשוחה לא תזיק.
אני "רוצה" לנסוע ברכב פרטי כי, שוב, אין לי אלטרנטיבה אחרת. אין לי איך להגיע מהבית לעבודה בפחות משלושה אוטובוסים מה שיקח (לפי מוביט) יותר מכפול זמן ממה שלוקח לי היום ברכב, וזה כנראה ביום טוב בלי איחורים. רכבת תיקח אפילו יותר זמן בגלל מיקום התחנות. חוץ מלשלם לי על הרכב ולהעביר אותו טסט המערכת עודדה אותי יופי לבצע את הבחירה הזאת. "חוסר הוגנות משווע" זה לצפות מאנשים לא לצאת מהבית כי הם גרים במקום לא נכון.
https://www.rtnews.co.il/?fbclid=IwAR3WO9aYIk9BxGVmoiQp96HO_KqpMgUB_FVB7QdwGgzJLhvvPlP37z91Ql8 פלטפורמה חדשה. כאן לא מדבררים את משרד הבריאות.