במשך לא שנים אלא עשורים, בכל פעם שהוקמה ממשלה חדשה, הסופרמרקטים הסתערו על השר החדש בניסיון לבטל את חובת המדבקות. היו גם שרים שהקשיבו להם והתחילו לקדם את העניין, אבל זה מעולם לא הגיע ליותר מכך. עם ברקת הצליח להם, לא יודע איך ולמה, תחילה בחסותה של המלחמה והטענה שיש מחסור בעובדים.
בגדול, כן. אבל גם הצרכן הישראלי פראייר ב6 או 7 דרגות יותר בהשוואה למקבילו האירופאי. מה גורם למה, ובכמה אחוזים - זו שאלה שגדולה עליי וכנראה גם על הכלכלן הכי טוב שתמצא.
בישראל יודעים להזעיף פנים כשמעלים מחיר אבל לעבור לאלטרנטיבה לא יודעים. לא מדבר רק על סופר. בנקים גובים פה משמעותית פחות עמלות מאשר בארץ פשוט כי אנשים מאיימים לעבור בנק (ומבצעים). פה בגדול אנשים מבינים שרמת החיים היא נגזרת של הbudget ולא להיפך.
באירופה יש מחירים על המדפים, לא מדבקה עם מחיר על כל יחידה ויחידה. אתה ראית סופר באירופה שיש על כל מילקי בודד מדבקת מחיר? אני מעולם לא ראיתי דבר כזה. לא בארה״ב, לא באירופה, לא בקנדה. ראיתי סימון מחירים בבירור על כל סוג מוצר, לא יחידת מוצר. משרד הכלכלה צריך לאכוף את סימון המחירים מדבקה על כל יחידת מוצר זה דבר הזוי.
אני לא יודע אם זה לא מיתוס הדבר הזה. הצרכן הישראלי ייסע רבע שעה לסופר כדי לשלם פחות. האירופאי יקנה בקארפור סיטי מתחת לבית ליד הבולנז׳רי. כמובן שגם LIDL או ALDI מלא באירופה, ויש כאלה שמעדיפים את Waitrose. למה אנשים קונים באושר עד? כי זול.
אם אתה שואל אותי: הצרכן בארץ חושב שהוא נוסע רבע שעה כדי לשלם פחות. (כשאני כותב פחות אני מתכוון פחות בצורה ראוייה לציון. -לא פחות במידה זניחה). בתקופות "מיוחדות" של קניות מרובות כמו למשל תקופות החגים וכו': באמת יכול להיות ש-רשת אחת תהיה יותר זולה מהאחרות. אבל בשוטף, בתקופות רגילות: אין הבדל... רשת אחת תהיה יותר זולה במוצרים מסוג X, אבל עם מחירים רגילים גבוהים בכל שאר המוצרים שלה. ורשת שניה תהיה זולה במוצרים מסוג Y, אבל מחירים גבוהים/רגילים בכל היתר. ואז יוצא ש-אלא אם אתה מתכוון לטייל בכמה רשתות במקביל, כדי להשלים סל קניות מלא בסופר אחד בלבד: בסופו של יום כולם משלמים אותו הדבר.
אני חושב שזה תלוי איפה אתה גר. יש מקומות בפריפרייה ששופרסל שולטת לחלוטין ומעלה מחירים. איפה שאני גר יש יוחננוף, שופרסל, רמי לוי באותו מקום. אז בהכרח כולם יורידו מחירים. שופרסל הכי יקר במידה ניכרת. האיכות ברמי לוי הכי גרועה.
איפה שאין תחרות, ברור שהמחירים יעלו. בשנים האחרונות רשות התחרות מגבילה את מספר הסניפים שרשת אחת יכולה לפתוח באזור, אבל אני לא יודע כמה זה עוזר. בעירי רחובות היה בשבוע האחרון הרבה רעש סביב פתיחתו של סופרמרקט חדש, של חצי חינם. וזה באמת מקום מרשים - גדול מאוד פיזית. המחירים? יש מבצעים יפים, כפי שהיית מצפה בפתיחה, אבל אני לא יודע כמה זה יחזיק. ובמה שלא במבצע, לא ראיתי משהו יוצא דופן במחירים בהשוואה לסופרים באזור שאני מכיר - וברדיוס של קילומטר יש גם שופרסל דיל, רמי לוי, שני יוחננופים, ויקטורי וטיב טעם. עכשיו שופרסל, עם הבעלים החדשים שלה שמנסים להגדיל את הרווחים, עושה טריק - מעלימה מוצרים של המותג הפרטי שלה (שהוא זול יותר) לטובת מותג פרטי חדש בשם אחר - שעולה הרבה יותר. מתייחסים פה ללקוחות כמטומטמים. אז לא כל הלקוחות כאלה, אבל ייתכן שיש מספיק שאין להם את הידע, ההבנה או הכוח לעלות על ההונאות (בישראל יש מספיק טרדות, ושבוע עבודה לא קצר) כך שזה ישתלם לבעלי הסופרים.
העניין הוא שהצעת החוק היא שהמחירים במדפים יישתנו למחירים דיגיטליים שאפשר לשנות באותו הרגע, ואין עליהם מעקב. כלומר אין שום דבר שימנע מסופר לשים מחירים על המדף בבוקר כשיש מבחנים לאיזה סל הכי זול, ובערב כשיש עומס של קונים להעלות את המחיר דיגיטלית. הוא עושה את זה בלחיצת כפתור. יותר מזה, גם היום הם הרי היו יכולים לעבור לתצוגה דיגיטלית על המדפים במקום זאת שיש היום. למה הם לא עושים את זה? כי אז ייראו שהמחיר שהם העלו לא תואם למדבקה על המוצר הספציפי. הם רוצים שגם יאפשרו להם לשנות את המחיר על המדפים בצורה דיגיטלית וגם לא יהיה שום סימון על המוצרים עצמם. כלומר להנות משני הדברים. אני לא ראיתי בסופר בחו"ל מחירים דיגיטליים שאפשר להתחבר אליהם מרחוק ולשנות את המחיר בכל רגע נתון. אתה ראית?
אנחנו מסכימים שצריכה להיות רגולציה. להבנתי החוק קובע שאפשר לשנות מחיר של מוצר פעם ב-24 שעות. באירופה אנחנו לא יודעים איך זה עובד, רק שהכל דיגיטלי. אז גם פה שהכל יהיה דיגיטלי.
פה ושם איזה הטבה בבנק יותר נוחה, בשורה התחתונה הצעירים באירופה מתלוננים על cost of living crisis לא פחות ממקביליהם בישראל