נכנסנו לאחרונה לתקופת הבגרויות ויש נושא שמאוד מציק לי בעניין. ציון המגן. המגן עוזר, לדעתי, רק לסוג מסויים מאוד של תלמידים: חלשים וחרשנים (ביחד, לא חלשים או חרשנים); מי שחורש במהלך כל השנה ומקבל ציון מגן טוב למרות שהוא לא חכם במיוחד. בתלמידים החזקים, שנוטים לא להשקיע רוב השנה, פשוט כי לא צריך, המגן בעיקר פוגע ומוריד את הציון הכולל. לתלמידים החלשים, שציוניהם נמוכים ממילא, המגן פשוט לא משנה. היתרון היחיד שלו שהלמידה למבחן המתכונת עוזרת, כי אחרת היינו לומדים רק שבוע לפני הבגרות. לדעתי צריך לבטל את ציוני המגן, מה דעתכם?
אני דווקא חושב הפוך ממך. הרבה יותר הגיוני, לדעתי לפחות שמה שעשית לאורך שנה שלמה, הוא זה שיהיה לו משקל גדול יותר מאשר בחינה שאתה עושה בשעתיים, היא הרבה פחות משקפת את היכולות שלך. אגב, לפני מספר חודשים ראיתי כי בעתיד מתוכנן לעשות שינויים בחישוב הציון הסופי. כרגע הציון מורכב מ 50% המגן -התפקוד במהלך השנה, ו 50% מציון הבגרות. אני קראתי שרוצים להפוך את זה 80% הציון מגן ו 20% הבחינה עצמה.
כל הרעיון בבחינת הבגרות היא לראות את הידע וההבנה, לא את מידת ההשקעה. יהיה ממש ממש דבילי לעשות שרק 20% מהציון יהיה הבחינה.
spurs229 אני לגמרי איתך בעניין. למרות שהנושא רחוק ממני וכבר ממש לא מעניין אותי (למען האמת ציונים וכל היוצא בזה גם לא עניין אותי אז). אבל בתור אחד שלא למד בבית ספר, לא הופיעה לשיעורים יותר מדי, לעולם לא עשה שיעורי בית. בכל המקצועות שלי, אחד לאחד, ציון המגן הוריד לי משמעותית את הציון הסופי. אני לא רוצה לחרות דין בעניין לאיזה תלמידים הוא כן מיועד, אבל מה שבטוח שלתלמידים כמו שאני הייתי שלמד לכל הבגרויות רק שבועיים לפני המבחן זה בטוח לא עוזר, להפך פוגע ועוד איך פוגע.
השאלה היא האם יש יותר ילדים אשר לא לומדים כל השנה, לומדים רק שבועיים לפני הבגרות ומוציאים 90 או ילדים שלומדים במשך כל השנה ובבגרות דווקא פחות הולך להם. שלא תבינו לא נכון, אני לא מאלה שמשקיעים כל השנה כי גם אצלי הרבה ציוני בגרות היו גבוהים מהמגן, אך אני רואה ילדים אצלנו בכיתה שיוצאים עם מגן של 90, ולבסוף ניגשים לבגרות כאשר הם לחוצים נורא, ומוציאים 60. עד כמה זה משקף באמת את הידע שלהם?
זה תלוי בבן אדם, מה שבטוח ,לדעתי לפחות, הוא שההבדלים בין תלמיד לתלמיד בכל אשר ליכולות הלמידה שלו לא אמורים להשפיע בציון. הידע בסופו של תהליך הוא זה שקובע ולא הדרך. אם לאחד שיש לו "תחת" זה לוקח שנה ולאחר מספיק שבועים לא אומר שאחד יותר טוב והשני פחות לכן צריך לתת הזדמנות שווה לכולם. בואו נגיד שהציון הטוב מבין השנים, כאשר חובה לקבל ציון עובר בכל אחד מהם היה יכול לעבוד יותר טוב, ואם תהיה איזושהי סטיה אז היא כמובן חייבת ללכל לכיוון של המבחן הסופי.
אגב, באוניברסיטה הפתוחה מצאו לדעתי את הנוסחה הטובה וההוגנת ביותר. במהלך כל קורס אתה נדרש להגיש ממ"נים שהם מגבילים למגנים שיש בתיכונים. אלו כמה עבודות הכוללים את רוב התכנים בקורס שנלמדו בפרק הזמן המסויים. כל סטודנט חייב להגיש כ-2/3 מתוכם וחייב לעבור. בסופו של דבר הם מהווים בין 10% (בתנאי שעשית את המינימום) ועד ל-20% (בתנאי שעשית את המקסימום) מהציון הסופי. ככה המטרה העיקרית שלהם, להכריח את התלמיד ללמוד במהלך השנה מושגת וכמובן שהציון בעל משקל הרב ביותר הוא הציון של הבחינה הסופית המראה את הידיע של הסטודנט בסיום תהליך. בצורה כזו גם תלמיד "זורק" עושה את המינימום ויכול להרשות לעצמו לזרוק בתנאי שיש לו את היכולות להשלים הכל בזמן של שבועיים לפני מבחן ובאותה מידה גם לתלמיד בעל "התחת" שיש ויכין את כל העבודות יקבל בהן את הציון הגבוהה ביותר. בסופו של דבר תוך כדי הכנת העבודות יגיע מוכן למבחן.
בסופו של דבר זה יוצא אותו דבר לטוב ולרע,לפעמיים המגינים עוזרים לנו ומעלים את השיכולל בין הציון בבגרות והציון מגן ולפעמיים הם מורידים, אבל בסופו של דבר ציון המגן עוזר ואני לא רואה טעם לבטל אותו,כי אחרי הכל אתה נמדד בהצלחתך בלימודים כל השנה ולא בכך שאתה לומד שבוע לפני הבגרות ומוציא ציון טוב, שגבוה מהמגן שלך וציון המגן זה אחד הדברים שהמורים אוהבים ושמבטיחים להם שלתלמידים שאכפת להם ישקיעו גם אצלהם בכיתה ולא יעשו ברדק. (רק לשם ההבהרה המגן כמעט תמיד פגע בי שכן אני אחד שלא מכין שיעורים ולרוב מתכונן יומיים לפני המבחנים ומקבל ציונים טובים,אבל כמובן אי הכנת השיעורים ואי ההגעה לשיעורים תמיד מורידים לי ב10-15 נקודות את הציון מגן.
אתה יודע מה יכול להיות אבל לדעתי אתה יותר מדי דואג לתחת שלך , אני משער שאתה מאוד מאוד חכם אבל לא רוצה להשקיע אוקיי, עכשיו תאר לך את אותו ילד שקשה לו בלימודים אבל חורש וחורש והמורים רואים שהוא משקיע ונותנים לו ציון מגן טוב גם הרבה בזכות היחס למקצוע אם שמעת על זה? ואם לא הבנת משהו המגן גם אמור להפחיד את אותם ילדים שלא משקיעים במהלך כל השנה בכדי שישקיעו, אחרת התלמידים יתפרעו יבריזו לא ישקיעו המורים ישארו מתוסכלים . אני יודע שאם לא היה ציון מגן אני הייתי שם זין אחד גדול על כל השנה ומגיע רק לבגרות ,איזה מן צורה היה לזה לעזעזל. וכמו שמישהו רשם כבר מקודם, אז אם בנאדם מגיע לבגרות ומה לעשות לא הולך קורה תאמין לי קורה ויש אלף דוגמאות לזה,הביאו שאלות מכשילות,בגרות קשה וכו', אז מה הבנאדם שהשקיע כל השנה צריך לרצות למות בגלל שהבחינה של השעתיים המסכנות תקבע הכל? לא נראה לי בכלל.
http://www.asoccer.co.il/forum/html/emoticons/goodpost.Xxx אתם באים בטענות לציון המגן שרק פוגע בכם, או בכאלו שלא למדו לאורך מרבית השנה. אצלנו בכיתה קרוב לשישה תלמידים עברו במהלך השנה לבית ספר אקסטרני, בו הם לא היו צריכים להגיע כל יום לכל השיעורים. הם היו מגיעים לבגרויות, והציון שהיו מקבלים בבגרות הוא זה שהיה קובע. יש כאלו ויש כאלו, ולכן לדעתי 50% הוא הנכון ביותר, הוא עושה פשרה בין שני הצדדים, אלו המצליחים במהלך השנה ואלו שפחות. אני לדוגמא, תלמיד שקשה לו ללמוד כמות גדולה של חומר, קל לי הרבה יותר ללמוד ל4 מבחנים במהלך השנה כשכל מבחן עוסק בחלק אחר. כאשר אני מגיע למבחנים גדולים כמו מתכונות ובגרויות רוב הציונים שלי יורדים, אז להגיד שצריך להיות משקל גדול יותר במבחן של שעתיים, שמושפע לעיתים ממצב הרוח שלך באותו היום, במידת הלחץ שלך, באם אתה חולה או לא וכו', נראה לי לא הגיוני.