1. נושאי דת ומדינה מדובר במפלגות תאומות, שתיהן בעד מדינת כל אזרחייה . לפיד בכלל לא רואה את עצמו כיהודי אלא כישראלי. מבחינת זהות - שתי המפלגות נחשבות "ליברליות" ובעד הפרדת דת ומדינה . במדינת ישראל זה הנושא הכי חשוב - מדינה יהודית או מדינת כל אזרחייה בלי חשיבות ליהדות . 2. חברתית . שתי המפלגות הם מפלגות "השבט הלבן", שתיהן מזלזלות בציבור המסורתי מזרחי והחרדי . שתי המפלגות לא מאמינות בדמוקרטיה אלא בהמשך שילטון הפקידים, בג"צ והיועמשים . לפיד מחרים את הציבור המסורתי ולא רואה בבחירה הדמוקרטית שלו כליגיטמית. בדיוק כמו מרצ : ביבי והציבור המסורתי שבחר בו - מחוץ למשחק הפוליטי. 3. מדינית . שתי המפלגות רואות במחמוד עבאס כפרטנר לגיטימי. שתיהן מעוניינות בהסכם שלום וגירוש יהודים מבתייהם. גם לפיד וגם אנשי מרצ תמכו בגירוש מגוש קטיף . שת המפלגות רואות במפלגות הערביות תומכי הטרור כפרטנרים לגיטימיים להקמת ממשלה . 4. ביטחונית . כפי שלפיד עצמו טוען רושם לאחרונה : אין דבר כזה טרור ערבי . יש קיצוניים משני הצדדים מבחינתו, כלומר יש סימטריה בין מה שלפיד מחשיב "טרור יהודי" לבין ערבים שרוצחים "ישראלים. זו בדיוק העמדה של אנשי מרצ . מבחינה כלכלית יכול להיות שיש הבדל מן הסתם בין המפלגות אבל במדינת ישראל הנושא כלכלי הוא פחות משמעותי .
סטטוס קוו בענייני דת ומדינה נוגד את חוקי היסוד. לפגוע בקואליציה ואף להביא לבחירות בגלל החמץ זה דבר לא אחראי ומטומטם. רבים מהישראלים שלא אוכלים חמץ בפסח, נוסעים בשבת. כפי שאני טוען תמיד, יש בארץ המוני מתחזים לדתיים/מסורתיים ששומרים על חלק מהמצוות נטו בגלל הנראות. למה ללכת רחוק, ראש הממשלה הוא כזה.
מגיפה אמיתית: לא צריך סגרים, גם ככה כולם יסתגרו בבתים. דתיים אמיתיים לא צריכים שהמדינה תאסור עליהם לנסוע בשבת ולאכול חמץ בפסח.
משחק סכום אפס זה אומר שמבחינתך בן אדם יכול להיות רק האדמור מגו"ר או טומי לפיד ביחסו לדת, בזמן שהמציאות לא בינארית, יש סקאלה, והרוב המוחלט של הציבור נמצא בערך במרכז שלה.
ממתי ליברליות בנושאי דת ומדינה זה שמאל? לפיד ומרצ מייצגים שניהם את האוכלוסיה החילונית במדינת ישראל. באותה מידה מפלגה שדוגלת בחופש מדת יכלה גם לתמוך בגישת ארץ ישראל השלמה. ידוע לי על מפלגה כזאת שראשיה מאז ומתמיד היו חילוניים לגמריי (מלבד הנוכחי, שהוא חילוני לגמריי אבל לא תומך בארץ ישראל השלמה). אשמח לסימוכין. לא זכור לי ששמעתי את לפיד (או מישהו ממרצ לצורך העניין) אומר משהו בגנות הציבור המזרחי מסורתי. לגביי החרדים זה כבר משהו אחר כי יש פה עניינים אחרים של שימור ישראל כמדינה מפותחת והגנה על הציבור היצרני (מזרחים אשכנזים מסורתיים וחילונים ודתיים כאחד) מפני מצב שאינו בר קיימא. לגביי היחסים עם מערכת המשפט. זכור לי ראש מפלגה אחר שהגן בגופו על שימור הסדר הקיים. זכור לי ראש מפלגה אחר שמבחינתו "תומכי הטרור הערבים" היו פרטנרים לגיטימיים להקמת ממשלה. זכור לי שהוא גם חשב שהמצביעים שלו מטומטמים וכנראה צדק כי הם מתעלמים מזה לגמריי. זאת דעתך הלא מגובה. לא זכור לי עמדה רשמית של אחד מהם לגביי הטרור הפלסטיני. לסיכום, הטיעונים שמכניסים את מרצ ולפיד לאותה העמדה הפוליטית - הם בגדול אותם טיעונים שיכולים להכניס את נתניהו לאותה העמדה הפוליטית עם מרצ. חצי מהם בכלל לא רלוונטים לענייני ימין ושמאל, רבע הם פרי דמיונך ועוד רבע הם חיזוק לעובדה שנתניהו הוא שמאל.
מבחינתי אדם יכול לעשות מה שבא לו במסגרת החוק, רק שלא יפגעו לי בזכויות בגלל שמישהו עושה דברים לצורך נראות. באופן הכי כללי לדת יש מגבלות שמוטלות על מאמיניה ומי שבאמת מאמין באלוהים אמור להטיל על עצמו את המגבלות, בטח אי הדלקת אש בשבת. בכל מקרה מצידי שיזייפו מה שהם רוצים, אבל הדת צריכה להיות מופרדת מהמדינה כמו בכל מדינה מערבית ומי שרוצה לאכול לחם בבית חולים - זכותו.
אפשר להחזיק בעמדה פרגמטית בנושאי דת ומדינה. מה שאי אפשר לעשות זה להחזיק בדעה קיצונית כאילו אתה האדמו"ר מגור, אבל לכתוב אותה באינטרנט בשבת. זה סתם להיות אידיוט שימושי
איזה נושא מעייף. תחב"צ = תחבורה שממומנת מכספי ציבור. זה עניין של פוליטיקה לאן כספי הציבור האלה הולכים, ולגיטימי שמשלמי המיסים שלא נוסעים בשבת לא ירצו שכספי המיסים שלהם יילכו על תחבורה ציבורית בשבת שאין להם שימוש בה ומתנגדים אליה אידאולוגית. מה שלא לגיטימי זה לחסום יוזמות פרטיות לתחבורה בשבת אבל יש לי ספק גדול שיוזמות כאלה יכולות להיות רווחיות בישראל.