אם כך, אחזור על העצה שלי: אל תפסול את העתיד שלך עם המקצועות המדעיים על סמך הניסיון שצברת בחטיבה, שכן הוא חסר משמעות. לימודי המקצועות המדעיים (לפחות פיזיקה) בתיכון שונים בתכלית בהשוואה לחטיבה: בעוד בכיתות ז'-ט' הם מכילים בעיקר "פקה פקה" ומתמקדים בהסבר המדע בצורה המופשטת ביותר, בכיתות י'-י"ב הם כמעט לא דורשים שינון של מושגים חסרי משמעות, אלא עוסקים ביישום התיאוריה בשטח (כלומר - נוסחאות ומשוואות מתמטיות) ובהבנה מעמיקה (יחסית לרמת בי"ס, כן?) של החומר הנלמד.
עד שתגיע לאוניברסיטה כבר לא תזכור שום דבר מהפיסיקה, עדיף שתקח מקצוע שיביא לך את הציון הכי טוב. בתור סטודנט להנדסה לשעבר אני יכול להגיד לך שזה לא משנה הרבה בקבלה.
אלא אם מחשבת ישראל זה ממש מעניין אותך, אני אומר לך על פיזיקה שזה מקצוע נחשב יותר. אם באשכול א' אתה לוקח ממה שמנית מקצוע לא מדעי אז תמיד כדאי שיהיה אחד כזה, אם אתה לוקח מדמ"ח אז יחד עם פיזיקה זה שילוב ממש טוב, גם אם זה לא מה שיעשה את ההבדל אחרי זה בקבלה לאוניברסיטה או לא בהכרח מה שיחכים אותך יותר, עוד 3 שנים יהיו לך מיונים בצבא ליחידות המובחרות של מודיעין, והם כן מסתכלים על המגמות שאתה לומד. חוץ מזה שלא שמי שלומד בפיזיקה או/ו מחשבים, מסתכלים עליו בתור אחד חכם ומוכשר יותר, אם זה רלוונטי עבורך. איך שיטת המגמות אצלכם עובדת? בוחרים בי' 3 מקצועות ומתוכם 2 ביא'? או שעושים את כל ה-3?
ג'ו קול, אשמח אם תרחיב קצת יותר על מה שכתבת. לבנאדם שהשיג ממוצע 100 בבגרויות במקצוע שאינו מדעי ושהוא לא כ"כ נחשב (שאין אותו בכל בית ספר) יהיה אותו סיכוי כמו אחד שהשיג ממוצע בין 100-90 בבגרויות בפיזיקה? אני דווקא הבנתי ההפך ממה שהסבירו לי לפני. חסה, אני יודע שפיזיקה זה מקצוע נחשב יותר ממחשבת ישראל ושזה יעזור לי בעתיד יותר (אלא אם כן ג'ו קול צודק), מבחינה מחשבה על העתיד אני יודע שעל הנייר עדיף לי לקחת פיזיקה ומדעי המחשב או מקצוע מדעי אחר. ד"א, לפי מה שהבנתי שילוב בין מדעי המחשב ופיזיקה מתאים יותר לאנשים שמכוונים לכיוון של עתודה אקדמית בצה"ל, לא בהכרח ליחידות מובחרות במודיעין (חוץ מזה שרוב הסיכויים הם שאני אקח ערבית באשכול א', וזה גם יעזור לי להתקבל ליחידות מודיעין). אבל שוב, כרגע אני מעדיף מקצוע שאיהנה בו יותר בשיעורים מאשר מקצוע נחשב יותר שאמור לעזור לי יותר בעתיד. הבעיה במחשבת ישראל היא שהמקצוע הזה תלוי מאוד בשאר הילדים במגמה, אם נהיה מעל 15 חברה' שחלקם יהיו שונים לגמרי ממני, השיעור יאבד מערכו עבורי ועבור כל הכיתה, לא כמו פיזיקה ששם ברור לי שלא אראה שם ילדים שבחרו במקצוע הזה בתור ברירת מחדל. אצלנו כל אחד חייב לבחור מקצוע אחד מאשכול א' ומקצוע אחד מאשכול ב' שאותם הוא ילמד במשך כל שלושת השנים. בנוסף לכך אפשר לבחור מקצוע מאשכול ג' (שיש בו משהו כמו 2-3 מקצועות ולא כל אחד יכול להצטרף לשם) אם מעוניינים להשתתף בו, ולהישאר יום אחד בבית ספר שעתיים נוספות. לפי מה שהבנתי אני יכול לוותר על אשכול ג' בי"א, לא מדובר באשכול שחובה ללמוד מקצוע ממנו. אם אתה בכיתת מב"ר אז אתה בוחר מקצוע רק מאשכול ב'.
זה בעיקר תלוי מה ואיפה אתה חושב ללמוד. ה"סיכויים" להתקבל ללימודים במקום מסוים תלויים בסכם שלך, שזה מספר שמשקלל בתוכו את ציון הפסיכומטרי ואת ממוצע הבגרויות שלך. לפסיכומטרי יש לך עוד זמן, וממוצע הבגרויות שלך מחושב לפי הציון שלך וכמות היחידות באותו מקצוע. למקצועות המוגברים (5 יח' ולפעמים גם 3) יש בונוס מסוים לציון שגם אותו לוקחים בחשבון, כאשר במקרה של פיזיקה מדובר לרוב ב-25% מהציון (או 30% בטכניון). כל מוסד לימודי מחשב את ממוצע הבגרויות שלו בצורה שונה מבחינת הבונוסים שהוא נותן לכל מקצוע. אם אתה מקבל 90 בפיזיקה ורוצה להתקבל לאונ' ת"א, בחישוב ממוצע הבגרויות הציון שלך יחשב כ-112.5 (25% בונוס). אם תרצה להתקבל לטכניון, הציון שלך בפיזיקה יחשב כ-117 (30% בונוס). אין לי מושג מה הבונוס במקצוע השני, כי מעולם לא טרחתי לבדוק את זה, אבל אתה יכול לגגל: "חישוב ממוצע בגרויות X" ולבדוק איזה משקל נותנים לפיזיקה בהשוואה לגיאוגרפיה או מחשבת ישראל במוסד הלימודי בו אתה חושב שתרצה ללמוד. יכול להיות שיהיה לזה בונוס סביר של 20%, במקומות מסויימים בכלל לא יתנו בונוס ואז יש השפעה די רצינית על ממוצע הבגרויות (ואולי תצטרך לכוון גבוה יותר בפסיכומטרי). עד כאן מבחינת כל הסיפור של העתיד, סיכויי קבלה לאוניברסיטאות או לעתודה ודברים כאלה. זה כמובן משהו שצריך לקחת בחשבון, אבל עקרונית זה תלוי בך ויש עוד הרבה פקטורים שצריך לקחת בחשבון: מה תרצה ללמוד בעתיד (יש כיוון מסוים?), עד כמה המקצועות האלה מעניינים אותך, עתודה כן/לא, גם החינוך שקיבלת בבית משפיע על הבחירה. אף אחד לא יכול לדרג את השיקולים האלה יותר טוב ממך. http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/smile.Xxx
ציון טוב בפיסיקה יכול לעזור לך בכמה מקרים, ומחשבים יעזור לך באוניברסיטה אם תצטרך ללמוד תכנות, אבל בגדול, בשביל ציון טוב בפיסיקה ההשקעה היא פי כמה מאשר בשביל אותו ציון בגאוגרפיה, למה להתאמץ?
תומר, שכחתי לענות לך מקודם אז אענה לך עכשיו, ברור לי שזה יכול להשתנות, אבל אם השנה כשלמדתי פיזיקה במחצית א' לא נהניתי יתר על המידה ברוב השיעורים אלא בשיעורים ספציפיים שבהם עשינו ניסויים כלשהם. ברוב השיעורים אפילו לא הבנתי כ"כ מה המורה רוצה ממני. אמנם פיזיקה התחלתי ללמוד לעומק עם מורה באמת יודע ללמד רק מהשנה, אבל מכל מה שצברתי במהלך החטיבה וכיתה ו' ששם באמת התייחסתי ברצינות למקצוע, מדעים זה לא ממש המקצוע האהוב עלי, ולא מסיבות של קושי אלא מסיבות של חוסר עניין. דני, תודה רבה על המידע. האם לכל מקצוע שאני לומד אותו ברמה של 5 יח' אני אקבל בונוס גם אם מדובר במקצוע פחות נחשב ופחות קשה? חוץ מזה שכל תלמיד צריך להרחיב שני מקצועות ברמה של 5 יח', זאת אומרת שכל תלמיד שייגש לבגרות יקבל בונוס מסוים במקצועות הנ"ל? ובקשר לממוצע הבגרויות, אתה מתכוון לממוצע של כלל הבגרויות או שכל מקצוע אחר בו אני בוחר לעסוק בלימודים הגבוהים/יחידה כלשהי בצה"ל מתייחסת לממוצע במקצועות ספציפיים? נניח וארצה ללמוד מדעי המחשב/מתמטיקה באוניברסיטה (סתם לדוגמה, עדיין אין לי כיוון מסוים לגבי מה שאני ארצה ללמוד בעתיד), יסתכלו על הממוצע שלי רק במקצועות האלו או שבנוסף לכך אני צריך ממוצע בגרויות טוב במקצוע מדעים אחר כדי בכלל להתקבל לאוניברסיטה? הבעיה שלי היא שאני לא יודע מה עדיף לי - מקצוע שאני כביכול פחות איהנה בו אך יעזור לי יותר בעתיד (אני מתקשה לחשוב שאני ארצה ללכת לעתודה או ללמוד מקצוע מדעי בלימודים הגבוהים, רק לציין) או מקצוע שאני כנראה איהנה בשיעורים יותר, יהיה לי בו יותר קל ופחות עומס אך שאין לי מושג עד כמה הוא אמור לתרום לי בעתיד אם אני רוצה להתקבל למקום מסוים? לא מבחינת הידע שאני רוכש במקצוע הזה, אלא מבחינת החשיבות של המקצוע ומידת הרצינות שיתייחסו לציונים שלי בו בלימודים הגבוהים.
אני אישית למדתי בתיכון ערבית, השלמתי גיאוגרפיה אחרי זה וזה לא פגע בי בשום צורה ללימודים באוניברסיטה. אני חושב שעדיף לך לקבל ציון גבוה בלי הרבה השקעה על הרבה השקעה בכל יום בשבוע. מגזימים בחשיבות של התיכון, במקרה הכי גרוע עושים איזו מכינה בסיסית בפיזיקה כשאתה נכנס למוסדות הרציניים.
אני לא יודע איך זה עובד בדיוק בכל מוסד לימודי. אני הייתי יותר בכיוון הריאלי (פיזיקה ומדמ"ח) והמקצועות האלה נתנו בונוס של 25% ברוב המקומות, כמו גם מתמטיקה ואנגלית ברמת 5 יח'. מקצועות החובה כמו תנ"ך, לשון, ספרות וכו' הם בלי בונוס. אז כן, לעיתים קרובות מאוד ממוצע הבגרויות הוא גבוה יותר מ-100, ביחוד אצל אנשים שמגבירים 2 מקצועות. אני חושב ש-117-118 זה המקסימום וזה דורש השקעה על-אנושית. ממוצע הבגרויות הוא מתוך כלל הציונים שלך בכל מקצועות החובה והבחירה, ולרוב לוקחים בחשבון ממוצע בגרויות מיטבי, שזה הממוצע של כל מקצועות החובה + מקצועות הבחירה המוגברים שמעלים את הממוצע. אם אתה מקבל ציון מאוד נמוך בפיזיקה (למשל), אז זה לא בהכרח יכנס לממוצע ויפגע בך. לא בדקתי מה קורה עם המקצועות ההומאנים, אבל יכול להיות שאם תרצה ללמוד משהו הומאני במקום כמו האוניברסיטה העברית אז גם ספרות תיתן לך בונוס. אין לי מושג איך זה הולך עם המקצועות האלה, הדבר הכי טוב שאתה יכול לעשות זה לחפש את מחשבון ממוצע הבגרויות של כל מוסד שאתה מתעניין בו (אפילו תאורטית), להזין כמה ציונים אקראיים (תפרגן לעצמך ב-90) וכשתלחץ על 'חשב' זה יפרט לך כמה בונוס אתה מקבל על כל מקצוע. הדילמה שאתה מציג היא לא פשוטה, אבל אף אחד לא יכול לענות לך עליה יותר טוב ממך. אם תרצה ללמוד משהו שקשור למדעים, הידע שתצבור בפיזיקה הוא חשוב, גם אם לא ישפיע על מה שתלמד באופן ישיר. מצד שני, אם אתה לא רוצה לעבוד קשה מדי עבור משהו שהיתרונות שלו מוטלים בספק עבורך, אז אין סיבה לעשות זאת. תתייעץ עם חברים, הורים, מורים שמכירים אותך ותנסה לקבל החלטה. אם אתה לא נעול על שום דבר ספציפי כרגע בעתיד, אז אתה לא צריך לשעבד את עצמך למשהו שאתה לא בהכרח רוצה. מצד שני, פיזיקה זה לא שיעמום מוחלט ומה שלמדת בכיתה ט' בשיעור מדעים זה רחוק מאוד ממה שתלמד בכיתות י'-י"ב. לא שווה לקבל החלטה רק על פי סטיגמה שיש למגמה הזו. scumbag mellow, במקום לעזור ולענות על שאלה מעלה עוד שאלות ודילמות. http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/biggrin.Xxx ---------------------------------- MJC, אני חושב שזה בעיקר תלוי במה מכוונים ללמוד. אם מישהו רוצה ללמוד הנדסת חשמל/מכונות/פיזיקה או אפילו דברים ריאליים שקשורים בצורה חלקית, פיזיקה זה פחות או יותר מאסט. גם אם מה שלומדים בתיכון זה רחוק ממה שלומדים באוניברסיטה, הסיפור עם ה"איזו מכינה בסיסית" הוא יותר קשה ממה שאתה מתאר. אם מישהו בונה על להיות עו"ד או משהו כזה, ופיזיקה לא מדבר אליו בכלל, אז באמת אין סיבה להכריח את עצמך.
למדתי בטכניון, אמנם לא אחד מהשלושה אבל אני מכיר מספיק אנשים שהגיעו לשם בלי הידע הזה והסתדרו יפה. אם יש דבר שבאמת עזר לי זה הידע שלי בתכנות, למרות שלא הצלחתי לסיים בגרות. בפיזיקה אתה לא יכול לקחת את הקורס בלי מכינה, ובמתמטיקה על השיעור הראשון עושים לך חזרה על כל החומר פלוס שיעורים באינטרנט שיעזרו לך להתכונן. אישית התיכון היה סיוט, מחשבים לא יכלתי לסבול (אסמבלר זאת שפה שבנה השטן) וערבית עוד יותר גרוע, ואחרי זה בצבא פשוט לקחתי יומיים ספר גיאוגרפיה והוצאתי 95 בלי מאמץ ואני לא גאון גדול, בתיכון חשוב לעשות את המקצועות הקטנים כי אחרי זה להשלים אותם זה סיוט.
הרבה מסלולים בחמ"ן תלויים אם יש לך או אין לך מגמה ריאלית, פיזיקה או מחשבים - לא רק עתודה. אבל אם אתה יודע מה אתה רוצה בצבא, אז הפרמטר היחיד שאמור להיות לך זה אם אתה רוצה שיסתכלו עליך כמו על אחד חכם, או כמו על מב"רניק, וגם זה משתנה מבית ספר לבית ספר. נו, אז עדיף ללמוד בתיכון מקצוע שצריך בו קצת יותר מלקרוא יומיים את כל החומר, ואחרי זה אחרי הצבא להשלים עוד 5 יחידות בקלים...
זה בדיוק העניין, אני לא חושב שאני ארצה בעתיד ללמוד משהו שקשור למדעים ואני לא חושב שהידע שאני אצבור בפיזיקה יעזור לי להבין טוב יותר בדרך זו או אחרת את מה שאני אתכנן ללמוד (אני אשמח אם אתה או מישהו אחר תתקנו אותי בקשר לחשיבות של הידע שצוברים במגמה כאשר לומדים בלימודים הגבוהים). יש שתי סיבות שבגללן אני מוכן לחשוב על פיזיקה: מגוון רחב של מקצועות שלא מושכים אותי בכלל באשכול ב', והיתרון שיש לבוגרי המגמה במבחני הקבלה לאוניברסיטאות, מכללות, יחידות כלשהן בצה"ל וכו'. תודה לכולם על העזרה בכל אופן. http://www.asoccer.co.il/html/emoticons/smile.Xxx
כבר כמה חודשים שכל מה שאני עושה ליחידת המעבדה בכימיה וכל מה שהציון שלי הולך להסתכם בו זה לצלם, להדפיס, להוריד, לניילן (פעם ראשונה שנתקלתי בדרישה להכניס כל דף נפרד לניילון) ולסדר את הקלסר דוחות הזה. 2 ראשי דיו (צבעוני ושחור), כ-200 דפי מדפסת, כ-150 ניילונים ו-36 שעות מצטברות ליד המדפסת-סורק-מכונת צילום או בעריכה טכנית של דו"ח. בהנחה שזה דרישות המפמ"ר ולא רק של המורה הפרנואידית שלנו, שיקח אותו השטן על זה שהוא לקח מקצוע מעניין (סך הכל אני אוהב ומסתדר עם רוב החומר) והפך אותו לטכני ומגעיל. אחת ההחלטות הכי גרועות שלקחתי בכל מה שקשור לבית ספר (וגם של ה-15 האחרים שאיתי בגוש), והמורות והרכזת עוד מתפלאות למה אנחנו "יורקים לבאר שממנה אנחנו שותים (רעל)" ומשדלים ילדים בט' וי' שבאים להראות להם את המגמה לא לבחור בזה... עוד מישהו גם עשה את היחידה הזו ושותף לתחושות? או שהדרישות האלה חדשות לכם?